Verslag van de werfactiviteiten
ingevoerd op 24-7-2013
De eerste drie weken van mei is de Zeldenrust naar de werf geweest. Door Hans Groenen en Jeffrey is het schip naar Boxce in Delft gebracht. Met de werfdirectie waren een groot aantal onderhoudswerkzaamheden afgesproken, onder andere ook de werkzaamheden die door Dick Eikelenboom bij het bestuur waren aangegeven. Daarnaast heeft het bestuur de werfbeurt aangegrepen om het benodigde CVO te gaan krijgen. CVO staat voor Certificaat van Onderzoek wat elk schip groter dan 20 meter na 2018 dient te hebben.
Door Register Holland is het schip gekeurd en de lijst van werkzaamheden is vervolgens door de werf afgelopen: een deel van een dubbelplaat op de stuurboordkim was ingerot en is geheel vervangen, het schip is geteerd en voor het eerst ook in een anti aangroeilaag gezet. De gasbun bleek volledig verrot en men heeft veel tijd gestoken in het geheel vervangen van de gasbun. Daarnaast hing de gasleiding los en dat is vastgezet. Keuring van de gasinstallatie gaat op korte termijn nog plaatsvinden. Verder is een afsluiter geplaats ter hoogte van de kim bij het ruimtoilet (loopgang). Deze afsluiter is alvast geplaats i.v.m. een op handen zijnde aanpassing van het toilet. Met de aanpassing kan een ieder met een gerust hart naar het toilet zonder dat het toilet bij doorspoelen terugspuit. De beunkoeler in het vlak is zwaar gehavend (kan en mag ook wel na 30 jaar) en is opgelapt. Bij een volgende hellingbeurt zal de beunkoeler moeten worden vervangen.
Door Nardus Rook waren nieuwe kabbelatten geleverd welke er door de werf zijn aangezet. Ons was al opgevallen dat de spoed van de kabbelatten anders was dan voorheen, later stuurde Peje een mailtje met daarin de verwijzing dat de spoed van de kabbelatten nog niet goed is, er wordt met spoed gewerkt om dat probleem opgelost te krijgen.
De beide vlakafsluiters van het vlak zijn gangbaar gemaakt. Nu moeten nog enkele kleine zaken worden geregeld en dan krijgen wij ons CVO. De surveyor was overigens erg lovend over de totale staat van het schip en gaf daarmee alle vrijwilligers die al meer dan 30 jaar het schip onderhouden een compliment.
Na drie weken op de werf, hoeft de Zeldenrust voorlopig het water niet meer uit, de gaskeuring wordt in de haven gedaan. Zodra dit klaar is zal het bestuur de laatste zaken op de post doen en dan in spanning afwachten wanneer het CVO daadwerkelijk op de mat valt. Het schip is daarmee gekeurd en geschikt om met 20 passagiers (exclusief bemanning) te varen. Al met al is het schip in topconditie bij de aanvang van haar 100ste verjaardag (2014).
De kosten van deze werfbeurt zijn natuurlijk aanzienlijk. Tevoren is hiervoor via fondsenwerving sponsoring aangevraagd bij ING en Rabo, beiden hebben een bedrag toegezegd, zodat de overblijvende kosten voor de stichting overzichtelijk zijn.